Czy przejmując 50 % udziałów w spółce z o.o. (spółka wieloosobowa) powstaje z tego tytułu obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i FP ?

 

Zgodnie z art. 6 ust, 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalno-rentowym podlegają, osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi współpracujące.

Dyspozycja art. 8 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wymienia zamknięty katalog podmiotów uznawanych za osoby prowadzące pozarolniczą działalność.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 pkt. 4) ww. ustawy za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

Natomiast wspólnicy wieloosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w świetle ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie są traktowani jako osoby prowadzące działalność gospodarczą. Również zamknięty katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczeń emerytalno-rentowych określony w art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nic wymienia wspólnika wieloosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zatem z tytułu posiadania statusu wspólnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który obejmuje połowę udziałów w spółce nie istnieje obowiązek podlegania ubezpieczeniom emerytalno-rentowym.

Z przepisów art. 11 oraz art. 12 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, że nie istnieje również w takiej sytuacji obowiązek podlegania ubezpieczeniu chorobowemu i wypadkowemu.

 

WAŻNE!

 

W omawianej decyzji ZUS podkreślił, iż w trybie wydawania pisemnych interpretacji nie posiada on kompetencji do prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego, nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.

Idąc w ślad za twierdzeniem wyrażonym w Postanowieniu Sądu Najwyższego z dnia 18.04.20Hr. w sprawie o sygn. akt III UK 117/10 wskazuje, iż zakres i przedmiot sprawy o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa konstytuuje treść wniosku wszczynającego postępowanie, a rolą organu prowadzącego to postępowanie jest ocena stanowiska strony w spornej kwestii, nie zaś przedstawianie poglądów i wykładni przepisów odnoszących się do różnych sytuacji faktycznych. Istotą tego postępowania jest uzyskanie przez stronę wyjaśnienia treści przepisów prawa i ich zastosowania w odniesieniu do indywidualnej sytuacji wskazanej we wniosku. Organ wydający decyzję nie może więc ingerować w stan faktyczny opisany we wniosku, podważać go, uzupełniać czy zmieniać w oparciu o inne źródła lub wiedzę znaną mu z urzędu.

Jednocześnie wobec brzmienia ww. art, 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład informuje, iż wydając pisemną interpretację organ nie posiada kompetencji do wypowiadania się kwestii obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na Fundusz Pracy, gdyż ustawodawca takiej możliwości nie przewidział.

ZUS wyjaśnia także, że zgodnie z art. 66 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, nie jest właściwy rzeczowo do ustalania obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu (a co za tym idzie obowiązku składek na ubezpieczenie zdrowotne) oraz składek na Fundusz Pracy co wynika z treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z dyspozycją treści art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w sprawach zasad obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na Fundusz Pracy. Natomiast w zakresie ustalania obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorca winien zwrócić się do właściwego miejscowo Dyrektora Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, co wynika z art. 109a list. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t, j. Dz. U. z 2008, nr 164, poz. 1027 z późn, zm.). W kwestii zaś obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Takie podanie złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

 

Takie stanowisko zajął Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku w decyzji nr 334 z dnia 08 września 2014 roku.

 

 

Serwis ZUSIK.pl